Základy účetnictví jsou obsaženy v nařízení o účetnictví a daňové účetnictví je upraveno normami daňového řádu České republiky. Aby bylo možné dobře pochopit, jaký je rozdíl mezi účetním a daňovým účetnictvím, je třeba trochu prostudovat každý koncept zvlášť. Začněme prvním.
Co je účetnictví zodpoví také účetnictví Brno
Účetnictví je pravidelné dokumentování všech operací ekonomických činností účetní jednotky a sestavování finanční zprávy na základě těchto informací. Jinými slovy, jedná se o odraz činnosti společnosti, kompletní obraz její finanční situace.
Zohledňuje nejen čistý zisk, ale také majetek patřící společnosti, závazky a pohledávky, dividendy. Hlavním cílem běžného účetnictví je vypracovat zprávu, podle ukazatelů, z nichž je možné posoudit ziskovost podniku. Tyto informace jsou důležité jak pro samotného manažera, tak pro třetí strany, tedy věřitele, investory. O tom všem jistě něco ví i účetnictví Brno.
Kromě sestavování úplného obrazu o rozpočtu organizace patří úkoly účetnictví k nalezení rezerv, sledování implementace a dodržování legislativy, minimalizaci rizik vstupu společnosti do negativního teritoria.
A co malé firmy, poradí účetnictví Brno
Malí podnikatelé a malé podniky jsou osvobozeni od povinnosti vést účetnictví. Velké společnosti musí vést účetní záznamy. Zatímco velké firmy mají na daně a účetnictví specializovaná oddělení, živnostníci nebo malé firmy se s jejich zpracováním obvykle obracejí na externí účetní . V některých případech si mohou podnikatelé vybrat, zda povedou daňovou evidenci nebo evidenci. Ze zákona vedou všechny společnosti s ručením omezeným, akciové společnosti a další typy obchodních společností účetnictví. U živnostníků a OSVČ je to trochu jinak. Tady je nutnost vést účetnictví povinnost v případě, že:
- za loňský rok měli živnostníci obrat vyšší než 25 milionů korun
- jsou zapsaní v obchodním rejstříku
- povinnost vést účetnictví jim ukládá zvláštní právní předpis nebo jsou společníky ve společnosti, kde alespoň jeden ze společníků vede účetnictví
U OSVČ je tomu v podstatě stejně a mohou si vést účetnictví dobrovolně, i když nesplňují výše uvedené podmínky.
A co daňová evidence
Daňovou evidenci mají za úkol evidovat OSVČ. Zde je nutné evidovat veškeré příjmy, pohledávky, závazky a pohledávky, …Součástí daňové evidence je také peněžní deník, kniha pohledávek, kniha závazků. Drobní živnostníci, kteří mají roční příjem do 2 milionů korun, nemusejí vést ani účetnictví ani daňovou evidenci. Ovšem pokud je daňová evidence zaznamenávána a poplatník chce uplatnit reálné náklady, musí se také tyto náklady prokázat. Se vším může poradit účetnictví Brno.
Do daňově uznatelných nákladů patří zejména:
- mzdy
- zdravotní a sociální pojištění
- provozní výlohy (kam se řadí zejména nájemné, platby za energie)
- nákup materiálu